تمرین طراحی مناسب برای تازه کارها

تمرین طراحی

فهرست مطالب

تفاوت بین دیدن و دانستن

۵ تمرین طراحی زیر کمی پیشرفته تر از تمرینات “راهنمای سریع طراحی برای مبتدی ها” هستن و امیدوارم که به همون اندازه سرگرم کننده باشن!

تمرین طراحی

 

ما برای تقویت تفکر بصریمون می خوایم روی جنبه های مختلف دیدن تمرکز کنیم.

 

تمرین ۱: فضای منفی – ببینید چه چیزهایی وجود ندارند!

تمرین طراحی: (فاصله ها) رو در بین چیزها (اشیا و اشکال) بکشین!

 

تمرین طراحی

فضای منفی

 

“سوراخ” دسته لیوان خودتون رو میبینین؟ اون اشکال عجیب بین انگشتاتون؟

به اطراف خودتون نگاه کنید و در بین چیزها فضای خالی پیدا کنین. به سادگی اونها رو روی کاغذ در هرجایی که دوست دارید جمع آوری و مرتب کنین.

 

تمرین طراحی

فاصله بین اشیا

 

ما همیشه تمایل داریم اون چیزهایی رو که قبلاً می دونیم، ببینیم و ترسیم کنیم. یک ماشین وجود داره ، یک خونه وجود داره ، این گربه منه ، و غیره.

تلاش ما برای شناختن چیزها باعث می شه که نسبت به شکل اونها کور بشیم. وقتی که ما بر اونچه که  بین اشیا است تمرکز می کنیم ، درک خودمون رو فریب می دیم تا در واقع شکل اشیا رو ببینیم.

نکته: طراحان تایپ از اهمیت فضای منفی اطلاع دارن.
به فاصله های بین حروف توجه کنید تا مشخصات حروفچینی رو ببینین!

تمرین طراحی

فضای بین حروف

تمرین ۲: نقاشی پویا – حرکات رو ببینید.

تمرین طراحی: پویایی چیزی استاتیک (ثابت) رو ترسیم کنید!

 

تمرین طراحی

 

تو این تمرین طراحی، حرکات چیزها رو به صورت یک خط سریع در نظر می گيريم :

نقاشی کانتور سمت چپ مربوط به اینه که “چه چیزی وجود داره؟” ، نقاشی پویا در سمت راست مربوط به اینه که “چه کاری انجام می ده ؟”

 

تمرین طراحی

 

وقتی افراد رو ترسیم می کنید – حتی وقتی که  بی حرکت هستن – این مهمه که به بینندگان حس حرکت و نیروهایی که بر بدن تأثیر می ذارن رو بدید .

دیدن و ترسیم حرکات مشخص در یک صحنه ، نقاشی های شما رو زنده می کنه. حرکات ملودی تصویر هستن.

 

 

تمرین طراحی

 

 

نکته: نقاشی های پویا رو به سرعت اجرا کنید اما نه با بی دقتی! اون ها انفجارهای کوتاه با حداکثر تمرکز هستن.

توجه: برخی به این نوع نقاشی ها “نقاشی ژست” میگن. من اصطلاح “پویا” رو ترجیح می دم چون این ها همه در مورد پویایی موضوعه.

 

تمرین ۳: نمایش خطوط واقعی شکلی به صورت کوچک تر – مشاهده در چشم انداز.

تمرین طراحی: یک شی جعبه ای شکل پیدا کنین ، خطوط ناپدیدش رو ببینید و بعد اونو بکشید!

تمرین طراحی

 

 

در راهنمای مبتدی ما یک مکعب ساختیم. یک خط افق سطح چشم ما رو مشخص می کنه. نقاط گریز به ما کمک می کنه تا جوانب مناسب طرفین رو ترسیم کنیم.

 

تمرین طراحی

نمای پرسپکتیو

 

این بار ما برعکس این کار رو انجام می دیم: خطوط مورب موجود در اجسام مکعبی رو کشف می کنیم.

یک جسم مکعبی پیدا کنید و شکل جعبه ای اونو ببینید. وقت بگذارید ! نگاه کنید !
می بینین که چطور خطوط به سمت نقاط گریز همگرا می شن؟

تمرین طراحی

تمرین طراحی: یک جعبه مفتولی از جسم خودتون بکشید! لازم نیست افق یا نقاط گریز رو تعریف کنید. تقریباً حدس بزنید که کجا هستن و بر این اساس خطوط رو همگرا کنید.

اشیا جعبه مانند بیشتری رو در اندازه های مختلف پیدا کنید و تعداد زیادی از اون ها رو نقاشی کنید.

تمرین طراحی

طراحی اشیا جعبه مانند

 

تمرین ۴: تناسب – تخت (صاف) ببینید.

تمرین طراحی: یک پنجره بکشید – و چیزهایی که در خارج پنجره می بینید!

تمرین طراحی

طراحی یک پنجره و نمای بیرون

 

اصطلاح “تناسب” رابطه اندازه ها رو توصیف می کنه. قبل از اینکه قلم هامون رو به دست بگیریم ، به ما کمک می کنه تا درک کنیم که چرا مقایسه اندازه اشیا در فواصل مختلف بسیار دشواره.

چیزهای دورتر کوچکتر به نظر می رسن. ما یاد گرفته ایم که هنگام مقایسه اندازه ها، فاصله رو در نظر بگیریم.

 

بین اندازه هایی که واقعاً می بینیم و اندازه هایی که می شناسیم تفاوت وجود داره.

“خطای دید ” مثل تصویر زیر قدرت درک ما رو نشون می ده. مغز ما فقط از چند خط مورب سرنخ می گیره، یک فضای مجازی می سازه و “محاسبه” می کنه ، که در این فضا مرد سمت راست باید بلندتر باشد:

تمرین طراحی

خطای دید

 

این مکانیسم جبران، در زندگی روزمره ما بسیار مفیده. اما تخمین و مقایسه اندازه های مورد نیاز ما در نقاشی ها رو دشوار می کنه. برای به دست آوردن اندازه مناسب “روی کاغذ” باید اندازه ای رو که می شناسیم نادیده بگیریم و اندازه ای رو که می بینیم رسم کنیم. ما می دونیم که یک فرد دورتر کوچکتر نیست اما باید اونها رو روی کاغذ خودمون کوچکتر کنیم.

 

تمرین طراحی

 

ترفندهایی برای غلبه بر حواس پرتی و “دیدن مسطح” وجود داره. یکی از آنها اینه که دست خودمون رو با فاصله ثابت از چشم بگیریم و اندازه “سطح صاف” رو با قلم اندازه بگیریم.

تمرین طراحی

اندازه گیری با قلم

 

 

یکی دیگه اینه که چیزی رو که می بینیم قاب بندی کنیم.
این به ما کمک می کنه تا تصویر مستطیل تختی رو که می خوایم ترسیم کنیم ببینیم ، اندازه های “روی کاغذ” رو تخمین زده و اون‌ها رو به درستی مقایسه کنیم.

تمرین طراحی

قاب بندی با دست

 

پیشنهاد می کنم که از پنجره به دنیای بیرون نگاه کنید. قاب پنجره به عنوان یک مرجع محسوب می شه، برای تشخیص اینکه مثلاً درخت در کجای تصویر قرار گرفته یا اون خونه از نظر ارتفاع چجوریه.

تمرین طراحی

تمرین ۵: عمق – همپوشانی ها رو ببینید.

تمرین طراحی: یک گیاه بکشید!

تمرین طراحی

طراحی از گیاه

 

تمرین طراحی

 

البته پیچیدگی طبیعت می تونه گاهی اوقات طاقت فرسا باشه. من پیشنهاد می کنم ، شما فقط یک جزء کوچیک از یک گیاه رو انتخاب کنید ، با یک برگ شروع کنید و کار رو از اونجا پیش ببرید. از یک برگ به برگ بعدی بالا برید. وقتی که برگ یا ساقه می کشید ، مطمئن بشید که کل شکل ، حتی قسمت هایی که پنهان هستن رو در نظر بگیرید. همپوشانی ها احساس رضایت بخشی از عمق رو ایجاد می کنن.

 

تمرین طراحی

هم پوشانی ها

 

در حالی که می خوایم تا حد ممکن دقیق ترسیم کنیم ، باید بخاطر داشته باشیم که هر نقاشی یک انتزاعه و درست مثل یک داستان خوب باید قابل قبول باشه ، نه همیشه دقیق.

بنابراین وقتی شکل ها به صورت نامشخص با هم تداخل پیدا می کنن ، اغلب ایده خوبیه که چنین ابهامی رو برای بینندگان روشن کنید.

 

 

تمرین طراحی

این قدرت برای روشن کردن، ممکنه یکی از بزرگترین مزایایی باشه که نقاشی ها نسبت به عکس ها دارن.

 

منبع:

5-more-drawing-exercises

این اعلان را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی pinterest
به اشتراک گذاری بر روی linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه