کوبیسم

نقاشی به سبک کوبیسم

فهرست مطالب

کوبیسم یکی از نوآورانه ترین و تأثیرگذارترین جنبش های هنری قرن بیستم بود که شیوه نمایش واقعیت بصری در هنر را برای همیشه تغییر داد. این سبک توسط پابلو پیکاسو و جورج براک در سال 1907 در فرانسه اختراع شد و تا 1920 ادامه یافت.

 

کوبیسم

پابلو پیکاسو

آثار هنری برجسته کوبیستی

 

• پابلو پیکاسو ، Les Demoiselles d’Avignon ، 1907 ، موزه هنرهای مدرن ، شهر نیویورک ، نیویورک ، ایالات متحده
• ژرژ براک ، خانه ها در L’Estaque ، 1908 ، موزه هنرهای مدرن ، معاصر و بیرونی لیل متروپل ، ویلنوو داسک ، فرانسه
• جورج براک ، ویولن و شمعدان ، 1910 ، موزه هنرهای مدرن سان فرانسیسکو ، سان فرانسیسکو ، ایالات متحده
• پابلو پیکاسو ، سه زن ، 1908 ، موزه دولتی هرمیتاژ ، سن پترزبورگ ، روسیه
• پابلو پیکاسو ، نوازنده گیتار ، 1910 ، موزه هنر مودرن ، پاریس ، فرانسه
• روبرت دلونی ، ریتم ، جوی د ویور ، 1930 ، مرکز ژرژ پمپیدو ، پاریس ، فرانسه
• خوان گریس ، صبحانه ، 1914 ، موزه هنرهای مدرن ، نیویورک ، ایالات متحده
• پابلو پیکاسو ، طبیعت بی جان با روکش صندلی ، 1912 ، لو موزه پیکاسو ، پاریس ، فرانسه
• جورج براک ، بطری ، 1914 ، مجموعه خصوصی
• خوان گریس ، ویولن و گیتار ، 1913 ، مجموعه کالین ، نیویورک

 

چه کسی و چه چیزی الهام بخش کوبیسم بود؟

 

کوبیسم به عنوان پاسخی به دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و توسط فناوری و اختراعات جدید در اوایل قرن بیستم در پاریس ، فرانسه شکل گرفت ، متولد شد. نام این جنبش برگرفته از اظهار نظر منتقد هنری لوئیس واکسل پس از دیدن نقاشی براک “خانه ها در L’Estaque” در سال 1908 است ، که او آن را “مکعب های عجیب و غریب” (عجایب مکعبی) توصیف کرد.

 

کوبیسم

نقاشی خانه ها

 

چیزی که پیکاسو و براک می خواستند با کوبیسم ایجاد کنند یک زبان بصری جدید بود که این واقعیت مدرن و پویای جدید را منعکس می کرد و حس کلیت را در نقاشی منتقل می کرد. با تکیه بر ایده پل سزان مبنی بر اینکه اجسام فقط یک چشم انداز ندارند ، اما بسیاری از آنها را نشان می دهند ، آنها شروع به نمایش موضوعات از دیدگاه های مختلف کردند و آنها را به اشکال اساسی هندسی مانند مکعب ، استوانه و مخروط تقسیم کردند.

همه این دیدگاه های مختلف با هم در یک زمان و در یک فضای مسطح دو بعدی نمایش داده می شوند تا درک کاملی از موضوع به بیننده ارائه شود. اشیاء و پیکره های نقاشی های کوبیستی در سطوح دو بعدی روی هم شکسته شده و انتزاعی به نظر می رسند

این رویکرد یک وقفه انقلابی از قرن ها سنت نقاشی اروپایی و ایجاد توهم فضای واقعی از یک منظر واحد، با استفاده از دیدگاه خطی بود. علاوه بر سزان ، کوبیست ها تحت تأثیر فاوویست ها ، مجسمه سازی بومی آفریقا و ایبری و هنر آشوری و مصری بودند.

 

هنر آشوریان

هنر آشوریان

 

دو مرحله کوبیسم

کوبیسم تحلیلی

کوبیسم دو مرحله دارد. اولین مرحله جنبش کوبیسم تحلیلی نام دارد به تابلو معروف پیکاسو در سال 1907 Les Demoiselles d’Avignon (بانوان جوان آوینیون) به عنوان اولین تابلو کوبیستی در نظر گرفته شده است که شامل عناصر کوبیسم تحلیلی است.

 

کوبیسم

بانوان جوان آوینیون

 

پیکاسو پنج شخصیت زن برهنه را(که خانم های جوان شهر آوینیون نیستند ، بلکه روسپیان روسپی خانه ای در خیابانی به نام آوینیون در منطقه چراغ قرمز در بارسلونا)از دیدگاه های متعدد تجزیه و تحلیل کرد، که منجر به بدنهای وحشیانه تحریف شده و انتزاعی متشکل از صفحات هندسی مسطح در فضا بدون هیچ گونه چشم اندازی شد. چهره های ماسک مانند آنها تأثیر هنرهای قبیله ای آفریقایی را نشان می دهد ، که تمام حرفه پیکاسو را مشخص کرد.

این نقاشی از رنگهای بسیار کمی استفاده می کند که یکی دیگر از ویژگیهای کوبیسم تحلیلی است. کوبیست ها در این مرحله می خواستند بیننده بیشتر روی شکل ها تمرکز کند تا رنگ.

 

کوبیسم مصنوعی

 

بعد از سال 1912 ، کوبیسم وارد مرحله جدیدی شد به نام کوبیسم مصنوعی . در این دوره ، کوبیست ها شروع به چسباندن اشیاء واقعی مانند روزنامه ، کاغذ رنگی یا پارچه روی بوم به جای صفحات قبلی سوژه کردند و یک کولاژ اختراع کردند.

 

نقاشی گیتار

کوبیسم مصنوعی

 

پیشوند “مصنوعی” به ایده ایجاد ترکیبی از قطعات از دنیای واقعی و جهان نقاشی اشاره داشت. این مرحله همچنین رنگهای بیشتری را وارد می کند و حالتی سبک تر و بازیگوشانه به سبک می بخشد.

در پایان جنگ جهانی اول ، کوبیسم خود را به عنوان زبان بصری جدید مدرنیته معرفی کرد. جنبش اولیه تا دهه 1920 ادامه داشت ، اما کوبیسم علیرغم کوتاه مدت بودن ، تأثیر ماندگاری بر هنر قرن بیستم داشت و راه را برای بسیاری از جنبش های هنری مدرنیستی باز کرد.

 

هنرمندان برجسته کوبیست

 

کوبیسم

ژرژ براک

• پابلو پیکاسو (1881-1973) ، اسپانیایی
• جورج براک (1882-1863) ، فرانسوی
• خوان گریس (1887-1927) ، اسپانیایی
• فرناند لگر (1881-1955) ، فرانسوی
• آلبرت گلیز (1881-1953) ، فرانسوی
• روبرت دلونی (1885-1941) ، فرانسوی
• ژاک لیپچیتز (1891-1973) ، لیتوانیایی ، فرانسوی ، آمریکایی
• ماری وروبیف مارونا (1892–1984) ، روسی ،
• ژان متزینگر (1883-1956) ، فرانسوی

 

شرایط هنر مرتبط

• پست امپرسیونیسم
• فوویسم
• اورفیسم
• سیملاتانیسم
• La Section d’Or (“بخش طلایی”) ، همچنین به عنوان Groupe de Puteaux یا Puteaux Group شناخته می شود
• آینده پژوهی
• گردابی
• سازه
• اکسپرسیونیسم

 

منبع

www.artlex.com/art-terms/c/cubism

این اعلان را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی pinterest
به اشتراک گذاری بر روی linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه