آموزش طراحی با مداد _ قسمت اول _ چگونه با مداد طراحی کنیم؟

آموزش طراحی با مداد

فهرست مطالب

آموزش طراحی با مداد

مداد هسته و جوهر همه‌ی وسایل طراحی است. بنابراین مهم است که هر شخص هنرمندی دوره آموزش طراحی با مداد را بگذراند. با تسلط بر این وسیله دریچه سایر زمینه‌های خلاقیت به روی شما گشوده خواهد شد.
مداد، وسیله‌ی هنری قابل‌حمل و اقتصادی است. این وسیله به چند وسیله معدود دیگر نیاز دارد. مداد وسیله لذت بخشی برای تجربه است. طراحی به شما یاد می‌دهد دنیای اطراف خود را با آگاهی بیشتری ببینید. شما را در دیدن صحیح ورزیده می‌کند و مهارت دست و مغز شما را افزایش می‌دهد.

 

مداد

مدادهای معمولی مطلوب هستند زیرا به‌سادگی کنترل می‌شوند. درجه‌ی سختی مدادها نتیجه‌ی نسبت گِل به گرافیت موجود در ترکیب آن‌هاست. مدادهای نرم دارای گِلی بسیار کم یا فاقد آن هستند. درجه سختی مداد با حرفی که بالای آن نوشته‌شده مشخص می‌شود.

درجه مداد با H شروع می‌شود که حرف اول کلمه‌ی Hard در انگلیسی است؛ به معنای سخت. این مداد کم‌رنگ است و بعدازآن نوبت به مدادهای B می‌رسد که نرم و پررنگ هستند. مدادهایی که بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:    نرم 2H,H,F,HB,B,2B,6B سخت

 

سختی مغز مداد

چند مداد با درجات مختلفی از سختی در اختیار داشته باشید. با این روش می‌توانید بدون درنگ هرکدام را بنا به‌ضرورت مورداستفاده قرار دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.
خاصیت درجات مختلف سختی بسیار مهم است. مدادهای سخت در ابتدای کار برای درست بودن طراحی مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین برای رسم خطوط نازک و سایه‌های کم‌رنگ به کار می‌روند.

برای رسم جزییات ریز باید همواره از مداد نوک‌تیز استفاده کرد. در آموزش طراحی با مداد آنچه مهم است این است که نباید خیلی زود به سراغ مدادهای نرم رفت وگرنه اثرات ظریفی را که دارید پیشرفت می‌دهید از بین می‌برید.

مدادهای نرم برای جزییات تیره و سایه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مدادها اثراتی دانه‌دانه دارند بنابراین برای دوری از این حالت باید با نوک مدادهای سخت کارکنید. مدادهای نرم را باید در پایان طراحی برای ایجاد تضادهای شدید مورداستفاده قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که تیرگی‌ها هستند که مایه‌ی جلوه‌ی روشنی‌ها می‌شوند. پرداختن به تیرگی‌ها یک طراحی کم‌رنگ را به یک طراحی پرقدرت و دارای بعد بدل می‌سازد.

 

گام سایه‌ها

از تیره به روشن را می‌توان با روی هم قرار دادن خطوط و استفاده از نرمی و سفتی مدادهای مختلف به وجود آورد.

سایه ها

تکنیک سایه

در اینجا ۵ شماره سایه نشان داده‌شده است. این ۵ نوع سایه مواردی هستند که شما و حتی افراد پیشرفته بدان‌ها نیاز دارید. این ۵ نوع سایه را همانند موسیقی‌دان‌ها که نت‌ها را تمرین می‌کنند بارها تمرین کنید.

وقتی این نوع سایه‌ها در ذهن شما جای گرفتند آنگاه می‌توانید دقیق‌ترین سایه‌پردازی‌ها را انجام دهید. اگر به‌طور خودکار توانستید نحوه‌ی استفاده از هر مداد را بفهمید می‌توانید هر یک از این سایه‌ها را با اطمینان به وجود بیاورید.
پس‌ازاین که در گام خاکستری‌ها مهارت پیدا کردید دارای چنان قدرتی خواهید شد که طراحی معمولی را به طراحی باارزش و عمیق تبدیل کنید.

 

تراشیدن مداد

برای تراشیدن مداد از مدادتراش معمولی استفاده کنید این روشی مطلوب است. بسیاری از هنرجویان ترجیح می‌دهند برای تراشیدن مداد از تیغ‌های یک لبه استفاده کنند و با آن چوب مداد را طوری بتراشند که مغزی آن نیم اینچ بیرون باشد. سپس مغزی مداد را با سنباده تیز می‌کنند.

 

نحوه‌ی گرفتن مداد

نحوه‌ی گرفتن مداد همانند کاری که با آن انجام می‌دهید حائز اهمیت است. مداد را به‌صورت خوابیده یا افقی بگیرید تا به‌سادگی بتوانید شکل کلی را پیاده کنید.

 

وضعیت‌های اساسی دست

وضعیت دست

حالت نوشتن

در تصویر مداد در کف دست قرارگرفته است و آن موقع است که شکل کلی را می‌خواهید رسم کنید. با گرفتن مداد تقریباً موازی با کاغذ و حرکت آن به‌طور سبک و آزاد به هنگام طراحی شکل را رسم کنید. دست شما به‌هیچ‌وجه نباید با کاغذ تماس پیدا کند و باید خطوط شکل را با حرکت دادن ساده‌ی بازویتان رسم کنید.

این وضعیت دست پس از کسب مهارت کامل در گرفتن مداد برای سایه زدن بسیار سودمند است.

 

وضعیت دست

مداد روی دست

شما می‌توانید از وضعیت کف دست به سراغ وضعیت کف دست چرخیده بروید. این وضعیت برای ترسیم خط‌های زیرین و جزییات دقیق روی سایه‌های مقدماتی بسیار مناسب است. این وضعیت همچنین برای ایجاد خطوط نازک و ضخیم که با غلتاندن نوک مداد در ضمن کشیدن به وجود می‌آید سودمند است.

فن دیگری به نام شفاف کاری را می‌توان با همین وضعیت دست به وجود آورد. هنگام کار یک ورق کاغذ تمیز را زیردست خود قرار دهید تا طراحی شما لک و کثیف نشود.

 

آموزش طراحی با مداد

مداد زیر دست

این مداد که در وضعیت نوشتن در دست گرفته‌شده، برای هاشور زدن، سایه زدن و شفاف کاری به کار می‌رود. وضعیت نوشتن همواره برای رسم خطوط دقیق و افزون جزئیات در طراحی کامل مورداستفاده قرار می‌گیرد.
تغییر سریع وضعیت دست را تمرین کنید تا بتوانید از یک فن بدون وقفه به سراغ فن دیگر بروید. سعی کنید وضعیت‌های متفاوتی را به دست آورید. کشف کنید که کدام‌یک برای شما راحت‌تر است.

 

انواع حرکت مداد

سایه زدن به‌صورت سطح فن است که در آن می‌توانید مداد را با نوک بلندی که دارد به حالت خوابیده حرکت دهید. در این روش سایه‌هایی که ایجاد می‌کنید، کلی، صاف یا زبر هستند. برای سایه‌های روشن و صاف باید از نوک‌گرد مداد استفاده کنید.
هاشور، با خط‌های کوتاه ظریف موازی یا متقاطع نوک مداد به وجود می‌آید. هنگام نیاز به بافت، استفاده از این نوع حرکت مداد، امری ضروری است. برای هاشور باید از نوک‌تیز مداد استفاده کنید.
شفاف کاری با روی‌هم قرار دادن لایه‌های نازک سایه به وجود می‌آید که از روشن شروع می‌شود و به تیره منتهی می‌گردد. این نوع سایه زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که بخواهیم لایه‌ای شفاف روی خطوط زیرین را بپوشاند.

مداد نوک کند که به حالت نوشتن به دست گرفته‌شده باشد و به‌سرعت این‌سو و آن‌سو حرکت داده شود، برای ایجاد لایه‌ای شفاف به صورتی سریع، بهترین وسیله است. خطوط حرکتی، با عقب و جلو بردن بازو و گرفتن مداد در کف دست پدید می‌آید. این نوع حرکت، برای نشان دادن کلی مدل یا اسکیس مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

درجات تیره-روشنی (والور)

در آموزش طراحی با مداد به تیرگی‌ها و روشنی‌های طراحی والور می‌گویند. یک گام ۹ والوری یا ۹ درجه‌ای از سفید یا سیاه، مدت‌هاست که شناخته‌شده است. یک طراحی خوب باید حاوی تعدادی از این درجات تیره-روشنی باشد تا نتایج مطلوبی داشته باشد. یک طراحی دقیق و ساخت‌وساز شده، تعداد بیشتری از این درجات را مورداستفاده قرار می‌دهد.

 

منبع

کتاب از ۰ تا ۱۰۰ طراحی در ۱۰ فصل.

نویسندگان و طراحان: ژن فرانک، ویلیام اف پاول، آندره لومیس، چارلز لاسال، ویکتور آمبروس، عبدالله علیخانی

این اعلان را به اشتراک بگذارید:
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی pinterest
به اشتراک گذاری بر روی linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه